Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012

Από την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη προς το Συνέδριο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ: Σχέδιο Αρχών Λειτουργίας στο μεταβατικό στάδιο



ΠΡΟΟΙΜΙΟ:
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ είναι πολιτικός φορέας των δυνάμεων της σύγχρονης ριζοσπαστικής, δημοκρατικής, κινηματικής Αριστεράς και της ριζοσπαστικής οικολογίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ έχει τις ρίζες του στους διαχρονικούς αγώνες του λαού μας ενάντια στην εκμετάλλευση, για ελευθερία, δημοκρατία, εθνική ανεξαρτησία, λαϊκή κυριαρχία, ισότητα, αλληλεγγύη, δικαιοσύνη και κοινωνική προκοπή. Αγώνες ταξικούς, κοινωνικούς, δημοκρατικούς.
Σφυρηλατούμε την ενότητα μας στην κοινή και από κοινού δράση στο συνδικαλιστικό και κοινωνικό επίπεδο, στις ποικίλες εκλογικές και πολιτικές αναμετρήσεις, στις ευρωπορείες και στο διεθνές κίνημα ενάντια στη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση, στην ενεργό συμμετοχή στα κοινωνικά φόρα και στις πολιτιστικές πρωτοβουλίες. Πατώντας στέρεα στην κοινή δράση, ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ κατόρθωσαν να συνθέσουν δημιουργικά, σε ένα πρωτοφανώς ευρύ πλαίσιο, απόψεις με ανομοιογενείς ιδεολογικές και οργανωτικές αφετηρίες και διαφορετικές πολιτικές καταβολές, αναγνωρίζοντας και μη συγκαλύπτοντας τις διαφορές και σεβόμενοι πάντα τις διακριτές ιδεολογικές και θεωρητικές ευαισθησίες.
Καλούμε και τις άλλες πολιτικές δυνάμεις της Αριστεράς και της ριζοσπαστικής οικολογίας σ’ αυτόν τον ενωτικό δρόμο. Καλούμε όμως, πρώτα και κύρια, τον κόσμο της εργασίας, όλους όσους πιστεύουν στο δικαίωμα του λαού να ορίζει την οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα με γνώμονα την κοινωνική αλληλεγγύη, την ικανοποίηση των αναγκών των πολλών, την προστασία του περιβάλλοντος, όσους θέλουν να πάρουν μέρος στην προσπάθεια να βάλουμε τέλος στον παραλογισμό του κέρδους, στη δικτατορία των αγορών και των τραπεζιτών.
ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ.
Για μας ο σοσιαλισμός είναι κοινωνικά και πολιτικά εφικτός στρατηγικός στόχος. Για μας ο σοσιαλισμός αποσκοπεί στην κατάργηση των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής και διανομής, των μεγάλων διακρίσεων ανάμεσα σε χειρωνακτική και διανοητική εργασία, σε διεύθυνση και εκτέλεση, σε πόλη και ύπαιθρο, στον κοινωνικό ρόλο των αντρών και των γυναικών. Για μας ο σοσιαλισμός είναι άρρηκτα δεμένος με τη δημοκρατία. Για μας ο σοσιαλισμός είναι δρόμος που αποσκοπεί σε συγκεκριμένο στόχο, αλλά ξεκινά πάντοτε από το σήμερα.
Στην ιστορική συγκυρία που χαρακτηρίζεται από την παγκόσμια καπιταλιστική κρίση. Καλούμαστε να αποκρούσουμε μια ισοπεδωτική επίθεση εναντίον του λαού από τους οικονομικά ισχυρούς στην Ελλάδα και την Ευρώπη, να ανατρέψουμε το πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο και να συγκροτήσουμε μια κοινωνική συμμαχία για μια νέα πορεία του ελληνικού λαού. Καλούμαστε να πρωτοπορήσουμε στην αναγέννηση/χειραφέτηση του ελληνικού λαού. Θεωρούμε ως άμεσα καθήκοντα: την αντίσταση και την αλληλεγγύη. Δίνουμε απόλυτη προτεραιότητα στην ανάπτυξη συνδικαλιστικών και κοινωνικών αγώνων όπως επίσης και στην οργάνωση του λαού σε επίπεδο γειτονιάς, χώρου εργασίας με μια λογική αυτό-οργάνωσης και ανάληψης της ευθύνης στους αντίστοιχους κοινωνικούς χώρους. Θα δουλέψουμε για την επανίδρυση του συνδικαλιστικού κινήματος, αυτοδιαχείριση, οργάνωση της στήριξης νοσοκομείων, σχολείων και δημόσιων φορέων που απειλούνται, οργάνωση της αντίστασης σε κάθε επίθεση από την κυβέρνηση, οργάνωση της αυτοπροστασίας απέναντι σε κατασχέσεις, κοψίματα ηλεκτρικού ρεύματος, φασιστικών συμμοριών, εγκληματικών συμμοριών, οργάνωση δικτύων αλληλεγγύης κοκ. Στόχος μας είναι η διαμόρφωση πυλώνων λαϊκής κινητοποίησης ικανούς α) να ανακόψουν την περαιτέρω εφαρμογή της ταξικής επίθεσης που συνιστούν τα μνημόνια, β) να στηρίξουν αποτελεσματικά και στιβαρά μια κυβέρνηση της αριστεράς γ) να αποτρέψουν τον ενδεχόμενο εκφασισμό τμημάτων του λαού. Προασπίζουμε τη δημοκρατία από το μνημονιακό μέτωπο και τη φασιστική ακροδεξιά. Η δημοκρατία απειλείται σήμερα από την κυρίαρχη οικονομική και πολιτική τάξη, ενώ η ενίσχυση της φασιστικής ακροδεξιάς συνιστά σύμπτωμα της επίθεσης εναντίον της δημοκρατίας και της κοινωνίας. Για εμάς η δημοκρατία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της δικής μας λογικής και το εφαλτήριο για τη δική μας ιδεολογική αντεπίθεση απέναντι στη νεοφιλελεύθερη αναγόρευση των αγορών σε απόλυτο ρυθμιστή της πορείας των κοινωνιών.
Προετοιμαζόμαστε για την ανοικοδόμηση της χώρας.
Σε προγραμματικό επίπεδο δίνουμε έμφαση στη διεύρυνση των οριζόντων της λαϊκής διεκδίκησης, την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και της γενικότερης διάλυσης της χώρας μέσα από ένα σχέδιο γενικής κινητοποίησης του λαού. το μοντέλο παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, την πολιτική μας παρέμβαση στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι τόσο για την επίλυση του ζητήματος του χρέους όσο και για τη γενικότερη πορεία των ευρωπαϊκών κοινωνιών.
Βάση της πολιτικής μας είναι η ακύρωση της πολιτικής της λιτότητας όπως εκφράζεται με τα μνημόνια κατεδάφισης της κοινωνίας, η ακύρωση των μνημονίων και η επαναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης. Αντιτάσσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για να σταματήσουμε την καταστροφή και να χτίσουμε μια νέα Ελλάδα, να προκαλέσουμε βαθιές αλλαγές στην Ευρώπη.
Άμεσος στόχος μας είναι ο λαός να ανατρέψει αυτή τη κυβέρνηση και την πολιτική της.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ΕΙΝΑΙ:
- Φορέας πολιτικός που επιδιώκει να συμπυκνώνει από τη σκοπιά του σοσιαλισμού τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις των δυνάμεων της εργασίας.
- Φορέας που επιδιώκει την κοινή δράση και την ενότητα της Αριστεράς. Φορέας που θέλει να εκπροσωπεί την χειμαζόμενη κοινωνία, πρώτα και κύρια τις βαθιά πληττόμενες κοινωνικές τάξεις και κατηγορίες.
- Φορέας που επιδιώκει να διακλαδιστεί σε ολόκληρο τον κοινωνικό ιστό, συμμετέχοντας σε κάθε κοινωνική κίνηση, προβάλλοντας τις προτάσεις του, αλλά χωρίς να προσπαθεί να επιβάλει εκ των άνω τις απόψεις του πουθενά.
- Φορέας ανοιχτός στην κοινωνική κίνηση και όσα αυτή κάθε φορά παράγει τόσο σε επίπεδο πρακτικής όσο και σε επίπεδο ιδεών. Φορέας ανοιχτός σε πρωτοβουλίες και ιδέες που έρχονται από το εξωτερικό του. Φορέας που ενθαρρύνει την αυτο-οργάνωση και τα μετωπικά σχήματα, χωρίς να επιδιώκει να υποτάξει κανέναν στους δικούς του σχεδιασμούς. Είναι ξένη για μας η λογική της ανάθεσης. Η κυβέρνηση της Αριστεράς έχει νόημα όταν λαό στο προσκήνιο, όταν ο λαός είναι εξουσία.
- Φορέας δημοκρατικός που λειτουργεί με πλειοψηφίες και μειοψηφίες, που δρα σύμφωνα με τις αποφάσεις της πλειοψηφίας, αλλά κατοχυρώνει και προστατεύει τις μειοψηφίες. Φορέας ξένος σε αρχηγικά μοντέλα αλλά με συλλογικές διαδικασίες και δημοκρατικές λειτουργίες.
- Φορέας με μέλη που απολαμβάνουν πλήρη δημοκρατικά δικαιώματα και αναλαμβάνουν τις αντίστοιχες ευθύνες και καθήκοντα. Φορέας που αναγνωρίζει την κοινωνικά και ιδεολογικά προσδιορισμένη ανισότητα άνδρα/γυναίκας και θεσμοθετεί μέριμνες που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα.
-Φορέας με συγκεκριμένη οργανωτική δομή και με όργανα (κεντρικά και ενδιάμεσα) που αναδεικνύονται δημοκρατικά. Φορέας χωρίς επετηρίδες και μονιμότητες αλλά με έμφαση στην ανανέωση των στελεχών.
- Φορέας πολυτασικός και πλουραλιστικός, που σέβεται τις διαφορετικές ιδεολογικές και ιστορικά διαμορφωμένες ευαισθησίες, αναγνωρίζει τη δυνατότητα ύπαρξης διαφορετικών πολιτικών εκτιμήσεων και παρέχει έδαφος τόσο σε αυτές τις ευαισθησίες όσο και σε αυτές τις εκτιμήσεις να καλλιεργηθούν απρόσκοπτα, αποσκοπώντας όμως πάντα σε προωθητικές συνθέσεις.
- Φορέας που μεριμνά συστηματικά για τη θεωρητική κατανόηση του κοινωνικού και ιστορικού γίγνεσθαι και για τη θεωρητική μόρφωση των μελών του.
- Φορέας μόνιμα ανοιχτός στην κριτική της κοινωνίας απέναντί του και στη δική του αυτοκριτική, με την ικανότητα να αλλάζει όσα κάθε φορά δεν λειτουργούν ικανοποιητικά.
- Φορέας που επιδιώκει συστηματικά να αποτελεί πρόπλασμα της κοινωνίας που διεκδικεί και παράδειγμα προς μίμηση.
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΩΣ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ
Στην Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή αποφασίσαμε ΄΄ Ο νέος φορέας θα είναι ενιαίος και πλουραλιστικός. Η τελική μορφή και δομή λειτουργίας του θα εξεταστεί από το ίδιο το συνέδριο, όπως και η σχέση του με τις συνιστώσες οι οποίες έχουν το αυτονόητο δικαίωμα της αυθυπαρξίας και του αυτοπροσδιορισμού τους σε σχέση με τον ενιαίο πολιτικό φορέα.΄΄
Προχωράμε βήμα, βήμα ξεκινώντας από την ίδια την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη,
με πρόταση για τη σύνθεση και τη διαδικασία εκλογής του Κεντρικού Οργάνου και στη συνέχεια διατυπώνοντας προτάσεις για τη δομή και λειτουργία του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ στο μεταβατικό στάδιο από την επομένη της Π.Σ. έως το ιδρυτικό Συνέδριο. Με αυτό το σκεπτικό, δεν ξεκινάμε από την τελική μορφή του νέου φορέα, αλλά με αυτά που έχουν ωριμάσει ως κοινή αντίληψη.
Τονίζουμε ότι το στάδιο που αναφερόμαστε είναι μεταβατικό. Με σεβασμό στην ιστορική μας διαδρομή οικοδομούμε στην καθημερινή δράση και την όλη λειτουργία μας τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ των μελών του.
Βασική πρόνοια είναι να προχωρήσουμε «όλοι μαζί».
 Α. Κεντρικό Όργανο: σύνθεση και διαδικασία εκλογής του από την Π.Σ.
Το Κεντρικό Όργανο (Κεντρική Πολιτική Επιτροπή) θα έχει τη συνολική ευθύνη της πορείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ από την εκλογή του από την Π.Σ. μέχρι το ιδρυτικό Συνέδριο, το οποίο και θα οργανώσει. Το ίδιο το κεντρικό όργανο θα αντιμετωπίσει και πιθανά έκτακτα γεγονότα.
Ο αριθμός των μελών του θα είναι 301. Από αυτά: Τα 226 (75%+1) θα εκλεγούν απευθείας από την Π.Σ. Τα 75 (25%) θα υποδειχθούν από τις συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, με κατανομή που θα καθορισθεί μετά από διαβούλευση. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να φροντίσουμε ώστε στο Κ.Ο. κάθε περιφέρεια να εκπροσωπείται από τουλάχιστον 5 μέλη και τουλάχιστον 2 μέλη από τις Οργανώσεις εξωτερικού.
Άλλες προτάσεις που διατυπώθηκαν στην ομάδα εργασίας:
• Το κεντρικό όργανο να έχει μικρότερο αριθμό μελών, για να είναι όργανο βουλευόμενο. (201 ή 251 μέλη)
Η εκλογή των 226 μελών από την Π.Σ. γίνεται με ενιαία λίστα και περιορισμένη σταυροδοσία ίση με το 30% των εκλεγμένων μελών. Σε όλα τα βουλευόμενα όργανα υπάρχει ποσόστωση γυναικών ίση τουλάχιστον με το 1/3 του οργάνου.
Άλλες προτάσεις:
• Η εκλογή των 226 μελών από την Π.Σ. να μπορεί να γίνει και με ξεχωριστή λίστα, εάν και εφόσον ζητηθεί, με βάση διαφορετικές απόψεις στα κείμενα που συζητά και αποφασίζει η Π.Σ.
Το Κεντρικό Όργανο εκλέγει Γραμματεία. Ο αριθμός των μελών της Γραμματείας, η διαδικασία εκλογής τους και οι αρμοδιότητες της Γραμματείας θα καθορισθούν από το Κεντρικό Όργανο. Στη Γραμματεία θα εκπροσωπούνται όλες οι συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ. Η κατ’ αρχήν πρόταση είναι για 35μελή.
Άλλες προτάσεις:
• Να θεσμοθετηθεί ολιγομελές όργανο καθημερινής διαχείρισης.
Στη διάρκεια του μεταβατικού σταδίου, μέχρι να υπάρξει άλλη απόφαση, οι αποφάσεις παίρνονται με αυξημένη πλειοψηφία 2/3 (Απόφαση Π.Σ.Ε., σελ.2). Για σοβαρά ζητήματα (συμμετοχή σε κυβέρνηση κ.λ.π.) και αν υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις που δυσκολεύουν τη λήψη απόφασης διενεργείται δημοψήφισμα ανάμεσα σε όλα τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ.
Το Κεντρικό όργανο σε μια από τις 2 πρώτες συνεδριάσεις του διαμορφώνει κανονιστικό πλαίσιο δημόσιας εκπροσώπησης και εγκρίνει οργανισμό λειτουργίας της Κ.Ομ.
Επίσης συγκροτεί.
α) Επιτροπή θέσεων για το Συνέδριο β) Επιτροπή προγράμματος γ) Επιτροπή καταστατικού δ) Επιτροπή δεοντολογίας, τα μέλη της οποίας δεν μπορεί να είναι μέλη του Κ.Ο.
Το Κ.Ο. φροντίζει για την οριζόντια ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ όλων των οργάνων του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ με προτεραιότητα στα βασικά οργανωτικά κύτταρα.
Β. Δομή και λειτουργία του νέου φορέα στο μεταβατικό στάδιο, από την Π.Σ. έως το ιδρυτικό Συνέδριο.
Σύμφωνα με την απόφαση της τελευταίας Π.Σ.Ε. (σελ.3): «Ο νέος φορέας θα είναι ενιαίος και πλουραλιστικός. Η τελική μορφή και δομή λειτουργίας του θα εξεταστεί από το ίδιο το συνέδριο, όπως και η σχέση του με τις συνιστώσες οι οποίες έχουν το αυτονόητο δικαίωμα της αυθυπαρξίας και του αυτοπροσδιορισμού τους σε σχέση με τον ενιαίο πολιτικό φορέα».
Τα μέλη: 
- Μέλος του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, στο μεταβατικό στάδιο, μπορεί να είναι κάθε άνδρας ή γυναίκα που έχει συμπληρώσει το 16ο έτος, αποδέχεται την Ιδρυτική Διακήρυξη, επιθυμεί να συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων του, με τη συμμετοχή του σε μια οργάνωση. Τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ είναι ισότιμα, μετέχουν στην διαμόρφωση των αποφάσεων με όλους τους θεσμοθετημένους τρόπους.
- Το κάθε μέλος του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ανήκει και συμμετέχει με υποχρεώσεις και δικαιώματα σε μια μόνο οργάνωση – βασικό οργανωτικό κύτταρο, στην οποία δραστηριοποιείται για την πραγματοποίηση των αποφάσεων της και πληρώνει την συνδρομή του.
Ένα μέλος που ανήκει σε μια τοπική οργάνωση έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί και την κλαδική – ομοιοεπαγγελματική οργάνωση που αντιστοιχεί στο επάγγελμά του, εφόσον έχει συγκροτηθεί τέτοια οργάνωση. Στη δεύτερη οργάνωση δεν συμμετέχει στις όποιες ψηφοφορίες.
Ένα μέλος που ανήκει σε μια κλαδική – ομοιοεπαγγελματική οργάνωση έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί και την τοπική οργάνωση του τόπου κατοικίας του. Στη δεύτερη οργάνωση δεν συμμετέχει στις όποιες ψηφοφορίες.
Συμμετέχει ισότιμα στη δημοτική παράταξη που παίρνει και τις τελικές αποφάσεις.
Άλλες προτάσεις:
• Τα μέλη των κλαδικών οργανώσεων να έχουν και δικαίωμα ψήφου στις οργανώσεις του τόπου κατοικίας τους για τα ζητήματα των εκλογών για την αυτοδιοίκηση..
• Να μελετηθεί ο θεσμός «του φίλου» του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ.
Β.1. Βασικό οργανωτικό κύτταρο.
Β.1.1. Στην περιφέρεια, εκτός Αθήνας (Α’ και Β’ Περιφέρειες), Πειραιά (Α’ και Β’ Περιφέρειες), Α’ Θεσσαλονίκης.
Βασικό οργανωτικό κύτταρο, στην περιφέρεια, είναι η Δημοτική Οργάνωση, σε αντιστοίχιση με τους «καλλικρατικούς» δήμους ή δημοτικά διαμερίσματα.
Σε συγκεκριμένους μεγάλους περιφερειακούς δήμους, π.χ. Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα, Βόλος, κ.λ.π., με απόφαση της Δημοτικής Οργάνωσης είναι δυνατόν να έχουμε περισσότερα του ενός βασικά οργανωτικά κύτταρα, δηλαδή Οργανώσεις, που καλύπτουν ένα ή περισσότερα διαμερίσματα, αλλά όχι το σύνολο του δήμου. Ο αριθμός των μελών της οργάνωσης είναι ένα κριτήριο για τη διαίρεσή της. Σε κάθε περίπτωση η Οργάνωση Βάσης δεν μπορεί να έχει λιγότερα από 5 μέλη.
Είναι δυνατή, επίσης, η συγκρότηση Οργανώσεων χώρου δουλειάς, σε μεγάλους εργασιακούς χώρους ή χώρους εκπαίδευσης, π.χ. σε νοσοκομεία, εργοστάσια, πανεπιστήμια κ.λ.π. Ιδιαίτερα εξετάζεται η δυνατότητα συγκρότησης οργανώσεων κλαδικών – ομοιοεπαγγελματικών, καθώς και θεματικών οργανώσεων.
Άλλες προτάσεις:
• Να μην συγκροτηθούν θεματικές οργανώσεις.
Κυρίαρχο όργανο της Οργάνωσης (Δημοτικής, «Διαμερισματικής» κ.λπ) είναι η Γενική Συνέλευση των μελών. Η Γενική Συνέλευση συγκαλείται τακτικά ανά δίμηνο ή έκτακτα.
Η Γενική Συνέλευση αναδεικνύει ή εκλέγει Γραμματεία, ως εκτελεστικό όργανο. Η Γραμματεία αναδεικνύει ή εκλέγει Γραμματέα ή Συντονιστή.
Άλλες προτάσεις:
• Κατατέθηκε εναλλακτική ολοκληρωμένη πρόταση από τον σ. Κοτσακά για τα βασικά οργανωτικά κύτταρα της περιφέρειας. Σύμφωνα με αυτήν βασικό οργανωτικό κύτταρο/ πρωτοβάθμιο επίπεδο αποτελεί μόνον η Δημοτική Οργάνωση σε αντιστοίχιση με 325 «καλλικρατικούς» δήμους . Ταυτόχρονα, η πρόταση εισάγει τη λογική μετώπων – δικτύων και ακόμη δίνει δυνατότητα συμμετοχής και ενεργοποίησης και σε πολίτες που δεν είναι μέλη μας. Αυτό το προωθεί μέσω των «πυρήνων» (Τοπικοί, ομοιοεπαγγελματικοί, εργασιακού χώρου, θεματικοί).
Ακόμη: κυρίαρχο όργανο είναι η Γενική Συνέλευση της Δημοτικής Οργάνωσης, από την οποία εκλέγονται όργανα και σύνεδροι. Ο κάθε πυρήνας αναδεικνύει ή εκλέγει έναν συντονιστή. Οι συντονιστές «καθοθηγούνται» από την Γραμματεία της Δημοτικής Οργάνωσης. Η ιδιότητα του μέλους προκύπτει από την συμμετοχή σε έναν πυρήνα. Σύμφωνα με την πρόταση αυτή δεν συγκροτούνται ούτε θεματικές, ούτε κλαδικές, ούτε χώρου δουλειάς πρωτοβάθμιες οργανώσεις.
Η παραπάνω πρόταση θα μπορούσε, στο μεταβατικό στάδιο, να εφαρμοσθεί και να δοκιμασθεί σε συγκεκριμένους δήμους, ιδιαίτερα μεγάλους. Ιδιαίτερα η λειτουργία «δικτύων» στο πλαίσιο μιας δημοτικής οργάνωσης πρέπει να μας απασχολήσει.
Β.1.2. Στην Αθήνα (Α΄και Β’ Περιφέρειες), στην Θεσσαλονίκη (Α΄Περιφέρεια) και στον Πειραιά (Α’ και Β’ Περιφέρειες).
• Α΄Αθήνας: Βασικό Οργανωτικό Κύτταρο είναι η τοπική οργάνωση γειτονιάς (π.χ. Γκύζη).
• Α΄Θεσσαλονίκης / κέντρο, Α’ Πειραιά: Βασικό Οργανωτικό Κύτταρο είναι η Οργάνωση Δημοτικού Διαμερίσματος, χωρίς να αποκλείεται και η οργάνωση σε επίπεδο γειτονιάς σε ορισμένες περιπτώσεις. Στα νησιά της Α΄ Πειραιά οργανώσεις ανά Δήμο.
• Β΄Αθήνας: Βασικό Οργανωτικό Κύτταρο είναι η Δημοτική Οργάνωση ή διαμέρισμα, ενώ στους πολύ μεγάλους δήμους (π.χ. Περιστέρι) είναι δυνατή η ύπαρξη περισσότερων οργανώσεων.
• Α’ Θεσσαλονίκης / περιφερειακοί δήμοι: Βασικό Οργανωτικό Κύτταρο είναι η Δημοτική Οργάνωση.
• Β’ Πειραιά: Βασικό Οργανωτικό Κύτταρο είναι η Δημοτική Οργάνωση, με πιθανή εξαίρεση στο Δήμο Νίκαιας – Ρέντη, όπου μπορούν να συγκροτηθούν περισσότερες από μία οργανώσεις.
- Οι οργανώσεις που αναφέρονται παραπάνω είναι, βασικά, τοπικού χαρακτήρα και (ορισμένες) χώρου δουλειάς. Για τις ομοιοεπαγγελματικές – κλαδικές οργανώσεις, καθώς και τις θεματικές οργανώσεις, που θα αποφασισθεί να συγκροτηθούν, θα εξετασθεί το εύρος της συγκρότησής τους με βάση τα πραγματικά στοιχεία που θα προκύψουν ως την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη
- Είναι ανοικτό το ζήτημα της ονομασίας των βασικών οργανωτικών κυττάρων, δηλαδή Οργάνωση, Πολιτική Κίνηση, Οργάνωση Βάσης, Τοπική Οργάνωση – Εργασιακή Οργάνωση – Θεματική Οργάνωση κ.λ.π.
Β.2. Ενδιάμεσα Όργανα
Στη μεταβατική φάση που εξετάζουμε, συγκροτούμε τα εντελώς αναγκαία ενδιάμεσα όργανα, ανάμεσα στο Κεντρικό Όργανο και τα βασικά οργανωτικά κύτταρα.
Β.2.1. Νομαρχιακό επίπεδο.
- Στην Περιφέρεια, εκτός Αθήνας (Α΄και Β’ Περιφέρειες), Πειραιά (Α΄και Β’ Περιφέρειες), Α’ Περιφέρεια Θεσσαλονίκης.
- Στους νομούς (νομαρχιακές ενότητες), που υπάρχουν μόνο Δημοτικές Οργανώσεις, σε αντιστοίχιση με τους «καλλικρατικούς» δήμους, συγκροτείται νομαρχιακό όργανο (νομαρχιακή επιτροπή).
Το νομαρχιακό όργανο συγκροτείται από εκλεγμένους αντιπροσώπους από τις Δημοτικές Οργανώσεις αναλογικά με τη δύναμη των αντίστοιχων Δημοτικών Οργανώσεων.
- Στους νομούς (νομαρχιακές ενότητες), με μεγάλους δήμους, με οργανώσεις σε επίπεδο διαμερισμάτων, ακολουθείται ανάλογη διαδικασία.
- Στην Αθήνα (Α΄και Β΄Περιφέρειες), στη Θεσσαλονίκη (Α΄Περιφέρεια) και στον Πειραιά (Α΄και Β’ Περιφέρειες).
o Α΄Αθήνας: Συγκροτείται νομαρχιακό όργανο (νομαρχιακή επιτροπή) με εκλεγμένους αντιπροσώπους από τις τοπικές οργανώσεις γειτονιάς και τις οργανώσεις χώρου δουλειάς, ομοιοεπαγγελματικές, θεματικές, εφόσον έχουν συγκροτηθεί.
o Β΄ Αθήνας: Συγκροτούνται 4 νομαρχιακά όργανα με εκλεγμένους αντιπροσώπους από τις Δημοτικές Οργανώσεις (ή και οργανώσεις διαμερισμάτων), οργανώσεις χώρου δουλειάς κ.α., με βάση τη διαίρεση της Β΄ Αθήνας σε 4 περιοχές (Βόρεια, Νότια, Ανατολική, Δυτική).
Άλλες προτάσεις:
• Να μπορούν να συγκροτηθούν και νομαρχιακά όργανα που θα περιλαμβάνουν τις υπάρχουσες ομοιοεπαγγελματικές – κλαδικές οργανώσεις, π.χ. Νομαρχιακή Επιτροπή Δημοσίων Υπαλλήλων Αθήνας, Νομαρχιακή Επιτροπή Παιδείας κ.λ.π.
o Α’ Θεσσαλονίκης (κέντρο και περιφερειακοί δήμοι): Συγκροτείται ενιαίο νομαρχιακό όργανο (νομαρχιακή επιτροπή), με διαδικασίες ανάλογες με τις παραπάνω.
o Α΄Πειραιά και Β΄ Πειραιά: Συγκροτείται νομαρχιακό όργανο, ανάλογα με τα παραπάνω.
Ιδιαίτερη φροντίδα πρέπει να ληφθεί για τη Νησιωτική Ελλάδα και τις οργανώσεις εξωτερικού.
Β.2.2. Περιφερειακό επίπεδο.
- Σε κάθε μια από τις 13 διοικητικές περιφέρειες, που διαιρείται η χώρα, συγκροτείται περιφερειακό όργανο, με συντονιστικές και συμβουλευτικές αρμοδιότητες. Στο περιφερειακό όργανο συμμετέχουν δύο μέλη από κάθε νομό – νομαρχιακή ενότητα (ο υπεύθυνος και ένα ακόμη μέλος του νομαρχιακού οργάνου που ορίζεται από αυτό). Επίσης συμμετέχουν οι Βουλευτές και οι αιρετοί της περιφέρειας καθώς και μέλη του Κόμματος που δραστηριοποιούνται στα κινήματα τ5ης περιοχής.
- Σε Αθήνα, Πειραιά, Αττική σε αυτή τη μεταβατική φάση δεν συγκροτείται περιφερειακό όργανο
Σημείωση 1.: Το Κεντρικό Όργανο του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ θα ορίσει, από μέλη του, Οργανωτική Επιτροπή για την υποβοήθηση της οργανωτικής δουλειάς στη μεταβατική περίοδο μέχρι το ιδρυτικό Συνέδριο.
Σημείωση 2.: Οι προτάσεις που κατατίθενται παραπάνω, δεν διατυπώνονται λεπτομερειακά, προϋποθέτουν το στοιχείο και την ανάγκη της δοκιμασίας στην πράξη και των προσαρμογών που η ίδια η πράξη θα επιβάλλει και, ακόμη, έχουν συνεκτιμήσει προτάσεις που ήδη έχουν διατυπωθεί.
Β.3. Σχέση Κεντρικού Οργάνου με την Κοινοβουλευτική Ομάδα (Κ.Ο.)
Αναφερόμενοι πάντα στη μεταβατική φάση από την Π.Σ. έως το ιδρυτικό Συνέδριο, είναι σαφές ότι την κεντρική πολιτική ευθύνη για τη συνολική δράση του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ την έχει το Κεντρικό Όργανο. Αυτό αφορά και την Κ.Ο. του νέου φορέα.
Η γενική αυτή διατύπωση απαιτεί περαιτέρω συγκεκριμενοποίηση και κατάλληλες προσαρμογές όπου η πράξη το απαιτεί, στις πρωτόγνωρες συνθήκες που ασκείται η συγκεκριμένη δραστηριοποίηση.
• Η Κοιν. Ομ., με τα όργανά της, αποφασίζει τα ζητήματα που την αφορούν αποκλειστικά.
• Σε ζητήματα που αφορούν την Κ.Ο., αλλά έχουν γενικότερη σημασία, την τελική πολιτική ευθύνη την έχει το Κεντρικό Όργανο. Πριν την τελική απόφαση του Κεντρικού Οργάνου πρέπει να προηγείται συνεννόηση του Προεδρείου της Κ.Ο. με τη Γραμματεία του Κεντρικού Οργάνου.
Β.4. Συγκρότηση και λειτουργία τμημάτων του νέου πολιτικού φορέα.
- Ποια τμήματα θα λειτουργήσουν στο πλαίσιο του νέου φορέα, καθορίζεται με απόφαση του Κεντρικού Οργάνου.
- Τα τμήματα είναι βοηθητικά όργανα του Κεντρικού Οργάνου στο αντικείμενο για το οποίο συγκροτούνται, π.χ. Τμήμα Παιδείας ή Τμήμα Υγείας ή Τμήμα Φεμινιστικής Πολιτικής κ.λπ. Αυτό σημαίνει ότι επεξεργάζονται θέματα του αντικειμένου τους μετά από απόφαση – υπόδειξη του Κεντρικού Οργάνου, είτε και πρωτογενώς, πάντοτε, όμως, με την ευθύνη του Κεντρικού Οργάνου. Δεν λειτουργούν ως αυτόνομα σχήματα.
Είναι ανάγκη, επίσης, να ξεκαθαρισθεί πλήρως ότι οι Θεματικές Οργανώσεις, που θα συγκροτηθούν μετά από ειδική απόφαση του Κεντρικού Οργάνου, δεν είναι «τμήματα», δεν έχουν κάποια θεσμοθετημένη ευθύνη για την επεξεργασία πολιτικών.
- Μετά την απόφαση του Κεντρικού Οργάνου για τη συγκρότηση συγκεκριμένου τμήματος, ακολουθεί δημόσια πρόσκληση σε συνέλευση όσων ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο υπό ίδρυση τμήμα.
Η συνέλευση των ενδιαφερομένων διεξάγεται με την ευθύνη του Κεντρικού Οργάνου.
Το σύνολο των ενδιαφερομένων συγκροτεί τη Συνέλευση του συγκεκριμένου τμήματος. Η συνέλευση, η οποία συγκαλείται κάθε 3 μήνες, εκλέγει γραμματεία και η γραμματεία συντονιστή.
Η Γραμματεία συνεδριάζει το αργότερο κάθε 2 εβδομάδες.
Το Τμήμα με τη Γραμματεία του έχει την αρμοδιότητα – ευθύνη για την επεξεργασία πολιτικών στο τομέα της αρμοδιότητάς του, παρακολουθεί και παρεμβαίνει στη συγκυρία, ορίζει τα μέλη του (2-5) που θα συμμετέχουν στην αντίστοιχη Επιτροπή Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Έργου (Ε.Ε.Κ.Ε.).
Όλες οι αρμοδιότητες και δραστηριότητες του τμήματος υλοποιούνται με την πολιτική ευθύνη του Κεντρικού Οργάνου.
- Το κάθε μέλος του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στις συνελεύσεις δύο τμημάτων. Επίσης, μπορεί να συμμετέχει στη γραμματεία ενός μόνον τμήματος.
- Το Κεντρικό Όργανο συντάσσει κανονισμό λειτουργίας των τμημάτων, μετά από διαβούλευση με τα τμήματα.
- Η εμπειρία από τη λειτουργία των τμημάτων στο μεταβατικό στάδιο (Π.Σ. έως ιδρυτικό Συνέδριο) μπορεί να οδηγήσει σε ορισμένες αλλαγές ή προσαρμογές που θα αποτυπωθούν στον καταστατικό χάρτη του νέου φορέα που θα εγκριθεί στο ιδρυτικό Συνέδριο.
Γ. Συνδρομή μελών
Στο μεταβατικό στάδιο, το μέλος του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ καταβάλει στο νέο φορέα, ως συνδρομή τουλάχιστον 2 € ανά μήνα. Ο τρόπος καταβολής και άλλες τεχνικές λεπτομέρειες, καθώς και πιθανές προσαρμογές καθορίζονται από το Κεντρικό Όργανο.
Δ. Στο μεταβατικό στάδιο δεν προτείνεται εκλογή Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ. Ο Πρόεδρος της Κ.Ομ. εκπροσωπεί δημόσια τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ.
Άλλες προτάσεις:
• Να εκλεγεί Πρόεδρος στο μεταβατικό στάδιο.
Ε. Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ενθαρρύνει τα νέα σε ηλικία μέλη να έρθουν σε επαφή και να ενταχθούν οργανωτικά στους Νέους και Νέες του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ. Η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ιδρύεται με απόφαση της Πανελλαδικής Συνδιάσκεψης, αποτελεί οργάνωση της νεολαίας και έχει πλήρη οργανωτική αυτονομία.
16/10/2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου